21.1.18

KECURIAN DI MASJID

Sebelum sampai ke masjid, barang berharga simpan siap2 di tempat simpanan barang di belakang. orang kita panggil bonet.

Sebab apa? Sebab pencuri barang dalam kereta di masjid akan tunggu dalam kereta, dan pada saat-saat akhir bila tuan sampai, tentu akan park di mana saja asal boleh. Mereka tunggu saja peluang ini.





Lagi satu.....mamat yg bermotorsikal dalam keadaan kelam kabut akan tertinggal kunci motor. Ini memudahkan depa mencuri.

Jika tiada selipar, sediakan beg galas ringan atau plastik hitam. Masukkan kasut yg takut dicuri dalam plastik semasa masuk ke masjid.

Hari ini sudah kurang selamat letak barang depan kita semasa solat. Ini pun akan jadi sasaran. Jgn letak barang depan kita, letak rapat dgn kita. Semasa sujud beg akan ada bawah badan kita.

Masjid yg kerap jd mangsa pencuri kasut ialah Masjid Bangsar. Pencuri beg wanita, Masjid Khalid al Walid, jln padang tembak. Kalau tuan tuan ada info masjid lain, sila kongsi di sini; noormohamad0075@gmail.com

CARA MEMBENDUNG KEJADIAN INI
Jika di sana ada Rukun Tetangga, gunalah sepenuhnya kemudahan ini. Caranya, kenalah fikir sendiri.

CCTV. Cari individu yg tahu dan yg betul2 minat. Banyak insiden, tanpa merujuk kpd mereka yg tahu/faham. AJK atau pembekal tu, main bedal jer pasang CCTV. Susah2 minta jaminan 1 tahun, kalau gagal berfungsi atau tidak berkesan, suruh dia modify tanpa sebarang kos. Apa susah...ckp kat dia 6 bulan baru bayar.  Gagal berfungsi maknanya, pasang di sana,  pencuri masuk di sini. Mengapa berlaku begini? Sebab dia [pembekal dan AJK] fikir depa pandai.

Edar plastik hitam utk kasut. Di Masjidil Haram pun buat, tak kan di masjid Msia tak boleh. Caj 55 sen satu.

Izin Tidor Dalam Masjid. Duduk dalam masjid dpt pahala. Tidor pun sama. Sikit sebanyak, pencuri pun takut nak mencuri, kecuali semua yg tidor tu pencuri. Pandai-pandailah atur bagaimana caranya.

Ubahsuai Peti Sumbangan. Ada lubang saja kat dinding. Petinya berada di belakang dinding. Mesti susah demo nak curi.

Ubahsuai Masjid. Masjid biar terang dan ber-angin. Pencuri nak beroperasi pun risau juga. Jika tempat solat wanita tersorok dan terlindung, seronoklah si pencuri tu.

Peti Barangan. Oleh kerana wanita ada beg tangan dll, sediakan peti barangan yang berbayar dan di kawal rapi.