6.3.17

Serah Menyerah Pos Keselamatan

Antara PRINSIP KESELAMATAN yang kita telah belajar ialah IMEJ KESELAMATAN. Imej ini termasuk cara kita berpakaian, cara berkomunikasi, dan tidak lupa kebersihan.

Malangnya, ini adalah KELEMAHAN UTAMA yang kerap berlaku. Selepas sebulan, jika ia tidak dilakukan, pos pengawal akan kelihatan lebih teruk dari tempat buangan sampah.



Salah siapa? [sedapnya dengar ayat ni] Puncanya ialah semua orang termasuk ketua atau Penyelia Keselamatan yang tidak bertanggungjawab atau tidak tahu tanggungjawabnya. Pengawal jangan ketawa....kamu pun sama.

Alasan...tiada penyapu! Adakah hendak serah tugas perlukan penyapu? Kenapa tak cakap kapas korek telinga tak ada!


Pos mesti diserah dengan lengkap. Hendak serah apa?
  • Pelawat dan/atau kontraktor atau pekerja/staf yang belum keluar.
  • Tetamu khas akan sampai pukul berapa, berapa orang, apa nombor kereta dll.
  • Apa kejadian yang telah berlaku tadi...
  • Pemadam api, kad pelawat, walkie talkie, lampu suloh, baju hujan, cota.......semua cukup dan boleh digunakan


DAN last sekali....bersih dan kemas. Tak ada penyapu...pergilah pinjam. Tidak pun ambil lah ranting-ranting kayu atau pelepah kelapa sawit. TANDAS juga mesti bersih.

Penyelia Keselamatan perlu periksa selalu. Pengawal yang cuai mesti diambil tindakan disiplin....suruh dia jalan itik keliling pos!

JANGAN LUPA periksa semua buku yang ada di situ.

TUGAS serah menyerah adalah paling asas yg perlu tuan tahu dan buat setiap kali masuk tugas. Jika tuan baca NOSS dlm bab keselamatan pun akan jumpa bab ini.

Keselamatan Kilang

Hampir setiap kilang sedar bahawa kecurian berlaku dilakukan oleh pekerja sendiri atau mereka bersubahat dengan kontraktor. Kontraktor utama juga tidak sedar kerana ia dilakukan oleh pekerja mereka cara diam-diam.

Namun jumlah kecurian ini sangat kecil berbanding dengan INSIDER THREATS atau 'peniaga dalaman' yang terdiri dari eksekutif hingga individu paling atas.

Bagi kedua-dua keadaan di atas, ada beberapa pendekatan yang boleh dilakukan:

[1] Odit Dalaman. Ketua odit dan setiap individu dalam pasukan odit ini mesti dipilih sendiri oleh bos. Mereka mesti mempunyai pengalaman yang luas. KEAHLIAN. Jika odit ini melibatkan aspek logistik, seorang individu berpegalaman dari aspek ini mesti diambil, dan beliau mestilah orang luar, atau dari cawangan lain. Jika melibatkan keselamatan, pun sama juga. Jika tidak, kumpulan odit dalam ini akan dikelentong habis-habisan.

[2] Satu sistem pemberian maklumat mesti diadakan. Cumanya, perlu amat berhati-hati kerana maklumat lain yang tiada kaitan, yang selalunya berlaku akibat cemburu atau iri hati akan juga di terima. Oleh itu, penerima maklumat ini hendaklah dari pihak ketiga, kerana ia perlu ditapis terlebih dahulu.

[3] Penggunaan Penyiasat [PI]. Ini adalah langkah terakhir kerana ia amat mahal.

Terdapat pelbagai cara dan langkah untuk memperolehi maklumat. Pemasangan POSTER, CCTV, tapisan keselamatan dalaman, tapisan keselamatan semua kontraktor dan pekerja mereka antara beberapa langkah yang menyebabkan mereka yang terlibat atau ingin lakukan jenayah rasa cuak untuk meneruskan aktiviti mereka.

Prosedur kerja yang ketat dan langkah disiplin tegas akan beri gambaran bahawa kita serius dalam mencapai matlamat ZERO THEFT  atau ZERO LOST.

Paling penting, pihak pengurusan tertinggi mesti komit. Jika semua diserah kepada keselamatan dan mereka tidak diberi sokongan sepenuhnya, akhirnya semua staf keselamatan akan terpaksa undur diri.

Dan paling utama, pilih staf yang betul-betul komit DAN beri 100% kepercayaan kepada mereka.

Bacaan lanjut:......   Corporate Fraud




                        
=END=