28.7.21

PENGURUSAN PERSEPSI

Kegagalan Perception Management dalam Tanahairku.

Perception management merupakan komponen utama dalam komunikasi strategik kerajaan, khususnya dalam masyarakat yang semakin celik media dan kritikal terhadap maklumat rasmi. Dalam konteks Malaysia, beberapa episod penting menunjukkan bahawa kelemahan dalam mengurus persepsi awam bukan sahaja menyebabkan penurunan keyakinan rakyat, tetapi turut mempengaruhi kestabilan dasar dan legitimasi politik. Esei ini membincangkan kesilapan utama dalam perception management kerajaan Malaysia melalui pendekatan akademik, disokong contoh kejadian sebenar yang pernah menggoncang keyakinan awam.

Dalam teori komunikasi krisis, Coombs (2014) menegaskan bahawa ketepatan maklumat awal dan ketelusan adalah  asas untuk mengekalkan kepercayaan rakyat. Namun, Malaysia berdepan beberapa insiden di mana maklumat rasmi tidak sepadan dengan realiti. Ketika banjir besar Kelantan 2014 dan banjir Selangor/KL 2021, kenyataan awal pihak berkuasa menggambarkan keadaan “terkawal”. Namun video dan laporan warga di media sosial menunjukkan sebaliknya. Jurang antara mesej rasmi dan bukti visual segera mencipta apa yang dinamakan “credibility gap”, iaitu situasi di mana rakyat menolak naratif kerajaan kerana tidak selari dengan pengalaman sebenar rakyat di lapangan. Dalam situasi ini, perception management gagal bukan kerana maklumat tidak diberikan, tetapi kerana maklumat rasmi lambat dan tidak sepadan dengan realiti.

Selain itu, kesilapan ketara lain ialah penggunaan naratif terlalu optimistik sehingga dianggap sebagai “spin”. Contohnya, dalam krisis bekalan air Selangor antara 2012 hingga 2015, gangguan air yang berulang-ulang diklasifikasikan sebagai “gangguan sementara” sedangkan masyarakat tertentu mengalami ketiadaan air selama beberapa hari. Ketidaksepadanan naratif ini dikategorikan dalam teori komunikasi sebagai “disconfirmation of lived reality”, iaitu apabila pengalaman harian rakyat bercanggah dengan janji atau gambaran yang diberikan kerajaan. Akibatnya, mesej kerajaan kehilangan kredibiliti dan dianggap tidak sensitif terhadap realiti rakyat.

Dalam beberapa episod yang lebih kontroversial pula, kerajaan dilihat menggunakan pendekatan blame-shifting, iaitu menuding kesalahan kepada rakyat. Situasi ini ketara semasa fasa kritikal pandemik COVID-19 (2020–2021), apabila peningkatan kes jangkitan sering dikaitkan dengan “rakyat degil” atau “tidak patuh SOP”. Namun, pada masa sama, rakyat menyaksikan pelbagai insiden ketidakselarasan SOP, ketidaktentuan kuarantin, dan kes melibatkan individu berprofil tinggi yang diberi layanan berbeza. Apabila mesej kerajaan tidak selaras dengan tingkah laku elit politik, rakyat menafsirnya sebagai ketidakadilan struktur. Teori “reactance” dalam psikologi sosial menjelaskan bahawa apabila rakyat merasakan mereka dipersalahkan secara tidak wajar, tindak balas mereka ialah menolak naratif kerajaan.

Malaysia juga telah menyaksikan situasi di mana tindakan terhadap pengkritik menghasilkan kesan Streisand, iaitu apabila cubaan menutup kritikan menyebabkan isu menjadi lebih popular. Contoh paling jelas ialah pendedahan berkaitan NFC (2011–2012). Tindakan undang-undang terhadap individu yang membuat pendedahan menyebabkan isu itu menjadi lebih besar, bukan mereda. Dalam konteks akademik, ini menunjukkan bahawa mekanisme kawalan naratif melalui ancaman atau hukuman jarang berkesan pada era digital; sebaliknya ia meningkatkan perhatian terhadap isu tersebut. Baru-baru ini kita lihat bagaimana wakil media di cemuh kerana mempersoalkan tidak beri keutamaan kepada penggunaan Bahasa Malaysia.

Kegagalan perception management juga berpunca daripada kebergantungan tinggi kepada media arus perdana, sedangkan ekosistem maklumat rakyat telah berubah. Sejak 2008, media sosial muncul sebagai sumber utama maklumat politik dan sosial. Fenomena ini dapat dilihat dengan jelas dalam PRU13 (2013) dan PRU14 (2018), apabila mesej kerajaan yang disiarkan melalui televisyen dan akhbar utama tidak lagi dianggap memadai atau dipercayai. Rakyat lebih mempercayai maklumat dalam talian, terutamanya naratif yang lebih rawak, tidak tersusun tetapi dirasakan jujur. Dalam teori komunikasi politik, situasi ini dipanggil “narrative dissonance”, iaitu pertembungan antara naratif rasmi dan naratif rakyat.

Selain itu, penilaian akademik menunjukkan bahawa perception management gagal apabila kenyataan rasmi kerajaan tidak konsisten antara kementerian atau agensi. Contohnya, dalam isu harga barang antara 2021–2023, terdapat kenyataan bercanggah berkaitan punca kenaikan, status bekalan, dan langkah pemulihan. Ketidakkonsistenan ini mencipta kekeliruan dan mengurangkan kepercayaan rakyat, selaras dengan teori “systemic trust”, di mana kegagalan satu elemen kerajaan menyebabkan seluruh institusi hilang kredibiliti. Pihak berkuasa juga seperti cuba melindungi kartel kapitalis yang menyebabkan harga makanan serta hartanah naik hingga tidak masuk akal, dan banyak kejadian terkubur tanpa ada tindakan seperti kes impot daging, kes perdagangan manusia, kes beras tempatan hilang dari pasaran, kes balak yang tersadai di lebuh raya Karak dalam kejadian banjir, dan teroka tanah untuk musang king.

Akhir sekali, perception management di Malaysia sering terjejas oleh jurang empati antara naratif rasmi dan realiti rakyat. Situasi ini ketara dalam perbincangan mengenai kos sara hidup, apabila naratif kerajaan menggambarkan keadaan ekonomi stabil, sedangkan ramai rakyat berdepan peningkatan kos harian, peluang pekerjaan terhad, dan pendapatan yang tidak meningkat. Dalam komunikasi awam, naratif yang tidak mempamerkan empati dianggap gagal kerana ia tidak menangkap realiti psikologi rakyat.

Secara keseluruhan, contoh-contoh ini menunjukkan bahawa kegagalan perception management di Malaysia bukan hanya berpunca daripada kelemahan strategi komunikasi, tetapi akibat struktur komunikasi kerajaan yang tidak responsif, tidak seragam, dan tidak berasaskan realiti rakyat. Perception management yang berkesan memerlukan ketelusan, konsistensi, empati, serta adaptasi terhadap ekosistem digital moden. Pokoknya, kerajaan tidak perlu mencari tok bomoh atau pakar tadbir urus negara, atau membaiki pengurusan persepsi, sebaliknya memegang erat kepada kandungan sumpah mereka semasa di lantik di Istana Negara tidak berapa lama dulu. Tanpa transformasi ini, jurang kepercayaan antara rakyat dan kerajaan akan terus melebar.





PENGETAHUAN ILMU KESELAMATAN

Keselamatan fizikal, keselamatan perlindungan, keselamatan dan kesihatan. Semua nak sama, tapi berbeza.

Tapi apa itu keselamatan? Jawapan dia mudah. "Nampak selamat, rasa selamat". Berani jalan sorang2 waktu malam di area Chow Kit atau Bukit Bintang? Nah itu lah dia! Tak nampak selamat, dan rasa pun tak selamat.

Tapi kalau ramai-ramai atau ada pistol, mungkin OK kot! Atau tempat itu mesti terang benderang, orang tak berapa ramai dan tak berapa sikit, ada polis meronda.... lagi OK kan. Ringkasnya, kita boleh buat jadi lebih selamat dengan hanya terangkan kawasan, bersihkan kawasan, aktifkan tempat itu dengan warong, dan lain-lain.

Nah itu lah dia... akhirnya kawasan itu di ubah kepada nampak selamat dan rasa selamat.

ADA ORANG pernah kerja selama 10 tahun di Universiti Malaya. Dia kata dia hebat. Saya kata tak! Dia marah. Saya kata kamu kerja setahun setahun setahun... selama 10 tahun. Itu saja. Ilmu kamu tidak berkembang.

Lihat cara kamu berpakaian, kasut kamu, misai kamu, sikap kamu.... apa yg boleh di katakan kamu itu bagus? RINGKAS nya kat sini, dari atas ke bawah, ia mencerminkan keselamatan tempat kita kerja. Kalau pengawal comot, adakah keselamatan tempat kerja kita TIDAK COMOT.

KEDUA. Pengawal itu tahu kah selok belok tempat kerja. Lokasi semua jenis pemadam api. Apa kebolehan setiap alat pemadam api. Setiap satu mesti berbeza kan? Laluan kecemasan, laluan kenderaan bomba, no telefon semua bos yang penting jika berlaku kecemasan dll.

Semua No telefon polis, bomba, bos, pengurus, penyelia.... ada tak dlm fon dia.

JADI.... sebagai pegawai keselamatan, atau eksekutif atau pengurus keselamatan, kita kena tahu selok belok tempat kita kerja, staf kita, ilmu mereka, SOP, manual, rancangan kecemasan, security assessment, security audit, risk assessment, training mereka, dan macam-macam lagi.

ITU BARU PENGENALAN kpd bab ilmu keselamatan.

Ilmu KESELAMATAN sangat luas. Dalam pada itu, ada protokol, ada perkara yg tidak tertulis. Keselamatan mahu A, tetapi pengerusan mahu B. Pihak safety mahu C. Kita kena ada persetujuan kepada sesuatu perkara supaya senang untuk berbincang. Contohnya, semua orang setuju bahawa KESELAMATAN itu penting.

Bagaimana mahu capai KESELAMATAN? Itulah yg jadi masalah. Rancang betul2, dan mohon kelulusan dan restu BOS. Kadang2 selepas kita faham hasrat pengurusan, baru kita tahu apa itu keselamatan.

Kalau kita seorang Pengawal Keselamatan, kita kena faham semua tu. Kalau kita Pengurus Keselamatan, kita ken aterangkan kpd Pengawal Keselamatan. Kita kena faham bahawa, Pengawal Keselamatan akan rasa dia manusia paling hebat sebab dia kenal Tan Sri atau Dato Sri. Pengawal begini lah yg akan beri masalah kepada Jabatan Keselamatan.