10.9.17

Mencari Pendapatan Tambahan

Assalamualaikum wrt


Saranan ini khas untuk mereka yang berpendapatan kurang 2000 ringgit sebulan. 

Jika tuan seorang Pengawal Keselamatan dan ada kerja sampingan atau pendapatan sampingan, tuan akan kerja pengawal 12 jam sehari dan 5 atau 6 hari seminggu. Tuan tidak akan kerja 7 hari seminggu atau 30 hari sebulan.

Bagaimanapun, Tuan akan fokus kpd kerja, dan malas nak tuang. Jangan tanya bagaimana, cor tanya diri sendiri dan jawab sendiri. Nak ke tak nak dapat pendapatan lebihan?

Kalau nak.... teruskan baca. Kalau malas, tak ada masa, tak ada modal, tak ada motorsikal, letih; stop di sini. Jangan terus membaca. 

Itu syarat pertama. Nak ke tak nak.

Sementara itu, cor tanya diri sendiri....aku nak jadi guard sampai bila?

Tuan tuan, jika tuan tidak bernasib baik, di timpa musibah atau jadi guard sampai tua atau apa saja... 90% orang di sekeliling kita, tidak akan peduli. Habis baik pun depa akan kata... kesian...

Ini foto hiasan. Tiada kena mengena dgn blog in


Selebihnya...lagi 10% akan fikir memang patut pun kamu macam tu....

Sedih? Nak buat macam mana....itu lah kehidupan.

Nak cari duit lebih kan.

Pertama. Telefon tuan ada kamera tak? Kalau ada, tentu ada Apps kan. Cari dan download FOAP. Ini ialah cara mudah untuk dapat duit tambahan. Hanya ambil gambar dan download. Kalau ada orang berminat foto tuan...tuan dapat 5USD atau 15 ringgit setiap kali orang beli foto tuan.





Gambar itu mestilah gambar candid atau orang tidak tahu tuan sedang ambil gambar dia. Atau pemandangan. Gambar kat kedai mamak, orang sedang hisap rokok dgn penuh kusyuk, warong nasi lemak, kelendan lori...apa saja.

Kedua. Kalau tempat tuan bertugas ada wifi; tuan cuba lah link dgn wifi tu supaya internet tuan percuma.

Ini OK tak buat awek?
Ketiga. Cari awek yang loaded yang kaya dan yg suka belanja tuan. Kalau tak ada, jangan gatal nak ada awek. Buang masa dan duit saja. Gaji udah la ciput.

Keempat. Tuan tahu tak harga sebuah telefon lebih mahal dari harga mesin potong rumput galas? Hari cuti...tuan lepak kat kubur dan tanya orang yg melawat kubur, nak tak upah tuan cuci kubur tiap bulan. Bersihkan 2 kali sebulan dan 25 ringgit satu kubur. Kalau takut orang fikir tuan ni hantu...letak iklan kecik kat atas kubur..

Kelima. Sambil2 bertugas waktu malam, ambil upah gunting rambut kawan. Sekali gunting 3 ringgit. Tunai...no hutang. Bila tuan sudah pandai dan ada alat gunting rambut yg lengkap, caj 5 ringgit.

Ke 6. Buat Blog macam saya. Kepada Pengawal yang mengadap komputer khususnya, banyak peluang dari main games. Setiap kali tuan klik kepada iklan yang ada dalam blog saya ni, saya dapat 1 sen. Nah...kalau nak tolong saya dengan satu sen, klik je pada iklan di tepi ni.

Saya yakin ada di kalangan Tuan yang ayatnya memang cair. Hanya tulis catitan hidup Tuan setiap hari. Pasal pelawat, pelanggan, kontraktor, pekerja, bos dan macam-macamlagi.

Pengalaman Tuan amat beharga dan bernilai kepada setengah pembaca.

Ke 7. Masa free cuba libatkan diri dalam kaji selidik. Cukup 2000 markah, tuan boleh tukar kepada macam2 benda. KFC, voucer Aeon, Petronas dll. Klik di sini untuk mula website Kaji Selidik. Saya mula santai2 je, 2 hari sudah 500 markah [points]. 


Cukup lah dulu buat masa ni...selamat berfikir. Tapi kalau setakat fikir jer....tak payah lah!


Ini e book yang saya baru siapkan. Panduan cara mudah dan murah latih Pengawal Keselamatan sendiri.