8.9.17

Pautan Info Keselamatan

Selamat membaca.

Saya sedang berusaha mencampur-adukkan pelbagai aspek keselamatan bagi memudahkan pembaca fokus kepada site ini sahaja.

Kita sudah 'terjerumus' ke dalam dunia keselamatan, makanya eloklah kita terus mencari ilmu agar kita lebih kompeten atau lebih cekap. Jika tidak, apa gunanya kita jadi 'orang keselamatan', jika banyak benda kita sendiri pun tidak tahu.

Setiap perenggan ada tulisan huruf besar dan bewarna. Klik di situ dan tuan akan memasuki maklumat lanjut.

Kandungan
1. Maksud Keselamatan
2. Security Gap Analysis
3. Single Entry dan Single Exit
4. Keselamatan Berlapis


Adakah penghuni cahalet ini rasa selamat?


1. Maksud KeselamatanJika orang tanya definisi keselamatan. Jawapannya mudah saja. Nampak selamat, Rasa selamat. Kita tidak boleh nak jelaskan dengan lebih jelas dari itu sebab rasa selamat itu berbeza antara saya dengan tuan dan dengan bos tuan.

Ada pengurusan atau towkay besar, asal ada Pengawal Keselamatan...cukup. Selamat betul rasanya. Ada syarikat kecil, pasang EM Lock pada pintu utama dan pasang kekunci nombor pin serta cctv, sudah OK.

Itu sebab ada orang pasang bodyguard ada yang tidak perlu. Ada yang perlu seorang bodyguard, ada yang perlu 5 orang.

Bermakna, ada 5 orang bodyguard baru dia rasa selamat.

2. Security Gap Analysis. Ia mengkaji perbezaan antara sesuatu objektif yang kita telah gariskan dan dengan apa pencapaiannya sekarang.



Ia hampir sama  dengan pelaksanaan 'security audit', tapi tujuan kita bukan untuk mencari kelemahan dan kesilapan. Oleh itu, perkara ini elok kita buat sendiri [self audit atau self correction] untuk elakan andaian negatif dari mana-mana pihak. Progrem ini juga baik kerana Penyelia dan Pengawal Kanan sedar aspek apa yang pelru diberi penekanan. Untuk mengetahui lebih lanjut sila klik pada   SECURITY GAP ANALYSIS.

Hanya ini saja jalan masuk dan jalan keluar di pejabat ini


3. Single Entry and Single Exit. Ini bermakna hanya satu pintu yang diguna untuk masuk dan keluar. Ini adalah konsep terbaik [ideal] sekiranya boleh dicapai. Keadaan begini memudahkan segala langkah keselamatan supaya berkesan.

Bilangan Pengawal Keselamatan juga pada tahap paling minima. Bayangkan jika sesebuah bangunan tinggi atau sesebuah kompleks yang mempunyai banyak jalan masuk dan keluar. Kawalan keselamatan akan jadi kurang berkesan.



4. Keselamatan Berlapis bermaksud sistem 'pertahanan' yang diambil berlapis sehingga ia boleh mengurangkan niat untuk menceroboh atau untuk masuk mencuri. Bagaimana ya? Ada pagar yang kukuh, ada pos pengawal, pemeriksaan yang teliti, kawasan yang terang dan bersih serta kemas, pencahayaan yang hampir sempurna, perlu pakai kad pengenalan, tempat letak kenderaan khas untuk pelawat, nampak pengawal sedang meronda dll.