4.6.17

Ideology Warfare



The War of Ideas is a clash of opposing ideals, ideologies, or concepts through which nations or groups use strategic influence to promote their interests abroad. The “battle space” of this conflict is the target population’s "hearts and minds", while the “weapons” can include, inter alia, think tanks, TV programs, newspaper articles, the internet, blogs, official government policy papers, traditional as well as public diplomacy, or radio broadcasts.

Makna di atas ringkasnya ialah
  • perang idea [politik, fahaman ugama, ekonomi, polisi dll]
  • menggunakan cara masing-masing,
  • untuk mempengaruhi 'sasaran mereka' bahawa idea atau polisi atau apa saja lebih baik dari orang lain
  • sasaran utama ialah pemikiran, sikap dan pegangan
  • dan mereka menggunakan apa saja media yang ada

Dalam pendekatan lain, semua ini tergolong dalam apa yang disebut sebagai 'perception management'

Dalam keselamatan khususnya; ia boleh juga dikatakan sebagai subversion.

siapa yang akan menang? ia bergantung kepada 'kuasa mempengaruhi'. Peluru utama yang digunakan di sini ialah 'sentimen' yg berkaitan rapat juga dengan emosi.

Bagi pengurus, eksekutif, pegawai dan penyelia keselamatan:
  • pastikan kita sendiri tidak terpengaruh
  • pasti jangan anggota bawahan kita terlalu sentimen atau emosional


Masalah utama dalam IDEOLOGY WARFARE ini ialah

  • kita tidak tahu siapa musuh
  • apa senjata yang mereka gunakan
  • siapa sasaran mereka 
  • dll

Bila kita sedar, anggota kita semua sudah kuat pegangan politik mereka! Sudah berpuak-puak.

Semua keadaan ini bahaya kepada organisasi kita dan diri kita sendiri.

Staf keselamatan perlu selalu diingatkan supaya kita sentiasa kena kelihatan 'atas pagar' walaupun kita ada pandangan kita sendiri. 

Sebab apa? Sebab jika ada pergaduhan antara dua pihak...kita juga yang jadi orang tengah nanti.

Namun apa yang dibimbangkan ialah ada staf yang berpihak dengan pihak luar untuk berjuang dan masa yang sama menjadikan negara sendiri sebagai sasaran sabotaj. Ini amat bahaya.




Antulio J. Echevarria, Director of Research, Strategic Studies Institute, U.S. Army War College defined the "war of ideas" [1] as
. . . a clash of visions, concepts, and images, and— especially—the interpretation of them. They are, indeed, genuine wars, even though the physical violence might be minimal, because they serve a political, socio-cultural, or economic purpose, and they involve hostile intentions or hostile acts. Wars of ideas can assume many forms, but they tend to fall into four general categories (though these are not necessarily exhaustive): (a) intellectual debates, (b) ideological wars, (c) wars over religious dogma, and (d) advertising campaigns. All of them are essentially about power and influence, just as with wars over territory and material resources, and their stakes can run very high indeed (Echevarria 2008 Wars of Ideas and the War of Ideas)
— Strategic Studies Institute of the US Army War College (SSI)