16.5.15

keselamatan dan tugas protokol

se baiknya, setiap kali ada majlis rasmi di Universiti Malaya, ketua keselamatan mesti hadir. Naib Canselor hadir atau tidak, itu bukan masalahnya.

masalahnya, jika berlaku sesuatu, pihak keselamatan jadi sasaran utama pihak pengurusan. jika kita boleh jawab dgn pelbagai jawapan yg betul serta jadi saksi utama dalam kejadian itu, maka tanggungjawab kita sudah selesai.

setiap majlis memberi kesan imej kpd universiti. pegawai bang, bukan ketua pengawal. kalau ada kejadian, sudah jadi kebiasaan itu sudah peringkat pegawai untuk bertindak dengan segera.

kehadiran pegawai mencerminkan kita ni seorang yg bertanggungjawab. jika kita atau pegawai tidak hadir, maka lama-lama seluruh kampus akan hilang hormat kepada keselamatan.

dari aspek protokolnya, serta logiknya, dalam setiap majlis, adakah seorang pengawal akan menasihat VC. bercakap dgn VIP. 


masalah lain..selalunya keselamatan itu penting hanya apabila ia diutarakan. jika tidak, keselamatan itu mungkin tidak wujud. atau ramai sudah malas nak berurusan dgn keselamatan!