16.4.14

Pengawal Perempuan

Ada masa kita perlukan pengawal perempuan, tetapi pada kebanyakan masa, kita tidak memerlukan mereka. Kita bukan anti pengawal perempuan.

Jika difikirkan, mereka diperlukan untuk pemeriksaan badan perempuan, bilek perempuan, mengiring VIP perempuan, dan bertugas semasa pengawal lelaki pergi solat Jumaat.

Pada amnya, untuk menugaskan perempuan bertugas pada waktu malam, memberi risiko. Jika terpaksa juga sebab kekurangan pengawal, mereka akan bertugas di kaunter 24 jam atau di bilek kawalan komunikasi.

Ada inisiatif lama sebenarnya, pengawal perempuan dijadikan penyambut tetamu  seperti di HQ Telekom. Mereka tidak pakai uniform spt pengawal biasa. Kalau bank dan setengah tempat tiru cara ini pun ok jugak. Difakulti pergigian UM, mereka bertugas di kawasan pesakit mendaftar. Mereka ini berkesan sebab mempunyai sifat mesra pelanggan. Sebelum itu ada juga pengawal perempuan, tetapi panas baran.

Di IJN saya lihat ramai pengawal perempuan bertugas di beberapa lokasi.
Sebagai perempuan, mereka banyak 'tugas' PR dan khidmat pelanggan. Ini perlu difikirkan. Depa kena bagus Inggeris dan very very basic chinese n indian language. 3 atau 4 perkataan for a start.

Ada guard perempuan amat bagus, tapi kena pertimbang pelbagai perkara. Bila dah berkawin, dah berumur, dan isu kesihatan pun nak fikir jugak.

Makna kata kita kena ada pengganti. Kena buat plan yang terperinci. Paling utama, bila orang baru masuk, dia ubah benda ini atau tak ambil pot langsung. Ini banyak berlaku.

Kesimpulannya, setiap perkara ada positif dan negatifnya, dan kita perlu buat pertimbangan yang terbaik. Apa-apa pun, mereka juga memerlukan kerja.

BOLEHKAH PENGAWAL PEREMPUAN BERTUGAS PADA WAKTU MALAM. Mestilah boleh macam perempuan yg berkerja di kilang, polis dan tentera. Ada juga Kesatuan yang 'gatal' yg tidak benarkan. Pada awalnya mereka sudah tahu pengawal dikehendaki bertugas pada waktu dan masa yg tidak sama dgn orang lain.

Cuma yg telah dinyatakan di atas..isu keselamatan mereka. Jadi kita kena pileh tempat yg selamat dan yg sesuai.