19.5.17

Risiko Kerja Pengawal Keselamatan

Jika Pengawal berdiri terlalu lama, paling pasti kaki akan jadi lenguh. Jika urat tidak kuat, nanti akan timbul urat-urat darah di kaki.

Jadinya, penugasan di mana kita selalu terpaksa berdiri perlu dikurangkan. Setidak-tidaknya di buat secara bergilir dengan orang lain atau kumpulan lain. Paling tidak pun, tidak dibenar berdiri lebih dari satu jam pada satu-satu masa.

Kesan berdiri terlalu lama juga boleh menyebabkan masalah tekanan darah, jantung dan strok.

Tetapi kita kena ingat, duduk terlalu lama pun ada masalah kesihatan juga. Begitu juga bertugas di kawasan yang terlalu panas atau terlalu sejuk.

Masalah terbesar kedua, ialah masa tidor yang berubah-ubah. Di bahagian bawah tulisan ini ada saya bagi link untuk baca dengan lebih lanjut.

Pengawal Cemerlang. Mereka yang sihat, tidak merokok, cergas dan bijak. 


Individu yang cemerlang, jika bujang... orang pertama yang dia fikirkan ialah ibu dan bapanya. Kita kena muliakan ibu dan bapa. Jika sudah tiada, selalu doakan mereka. 
Pengawal cemerlang sentiasa kemas dan datang awal. Buat kerja sendiri dan tidak masuk campur hal orang. Sebab macam orang lain juga, kita tahu setiap kita ada kelemahan.

Pengawal cemerlang ada cita-cita untuk maju. Maju di luar atau maju sebagai pengawal yang dihormati. Jika ingin maju di luar, dia kerja sungguh2 sebagai pengawal...habis kerja dia terus pergi berniaga, atau buat kerja lain atau pergi belajar.


Ada seorang pengawal yang saya kenal, dari bujang dia sudah tinggal di rumah haram. Kemudian dia sewakan rumah haram itu. Jika habis kerja pagi, dia ambil upah potong rumput.

Bagi yang sudah kawin, ada lebih sikit...keluarga sendiri dan ibu sendiri serta ibu mertua. Itu sebabnya, orang yg sudah berkawin, ganjaran beliau dari Maha Pencipta amat lumayan.

Pengawal cemerlang TIDAK MELEPAK atau tidak buang masa. Jika melepak kamu akan minum kopi dan merokok serta mengumpat atau memfitnah dan berbual kosong. Na...satu pun tidak ada faedah.


Bila sudah melepak, maka adalah nanti rancangannya pulak. Nak cari telefon baru, nak loan kat bank rakyat, angkat motorsikal baru....semua ini kamu sendiri pun boleh fikir.

Perasan tak saya tidak cakap pun pasal kerja. Sebabnya.. jika kita bagus dan ada matlamat hidup pada setiap hari, kita tentu akan kerja dengan baik.

Pandai-pandai bagi masa. Mahu kerja ka mahu bisnes.



Klik sini untuk maklumat lanjut: 
1. Risiko Jadi Pengawal Keselamatan