8.10.15

Cabaran Tugas Waktu Malam - KEBAJIKAN PEKERJA


Bertugas di waktu malam mempunyai keburukan dan kebaikannya.

[1] Mudah mendapat segala macam penyakit. Baik jika ketua dan majikan untuk lihat atau teliti perkara ini dgn lebih mendalam. Khususnya pihak Kesatuan. Tidak wajar jika Kesatuan kata ini di luar skop mereka. Kesatuan bertujuan menjaga kebajikan pekerja, apa salahnya lihat juga kebajikan pengawal kerana di setengah tempat mereka tidak ada kesatuan.  Sila  ‘search’ dalam google atau mana saja ‘search engine’, anda akan dengan mudah membaca banyak artikel mengenai perkara ini. 

[2] amat tidak sesuai bagi orang yg sudah berumur atau kurang sihat bertugas di waktu malam untuk jangka masa yang panjang. Maknanya untuk 3, 4 hari atau lebih. 

Kesimpulannya, Yang sudah berumur [lebih 55 tahun] dan yang berpenyakit elok ditukar ke jabatan lain atau dibanyakan bertugas pada waktu siang.

Kebaikannya; peluang untuk lebih dekat dengan Allah. Ini ibarat tugas seorang ustaz atau guru. Gaji dapat, pahala yg berlipat ganda pun dapat.

Waktu malam yg sunyi-sepi lah untuk pengawal menghafal surah-surah pendek. Membaca, berzikir dan solat malam.

Mengikut riwayat dari Muadz bin Jabbal, perbualan akhir beliau dgn Rasullullah. Apakah amalan yg paling baik yg disukai Allah. Jawab Rasul, lebih kurang…dapat ingat Allah semasa hendak mati. Tapi ia hanya boleh diperolehi jika 

[1] sentiasa ingat Allah dgn cara selalu berzikir 
[2] untuk perempuan, isteri yg sentiasa jaga nama baiknya [maruah] dan belanja harta suami sebaiknya 
[3] Sabar dgn segala musibah.

Jadinya, bagaimana hendak selalu berzikir. Saya sendiri selalu terlupa. Kita kena ingatkan diri kita selalu dgn cara tampal satu zikir di mana-mana yg kita boleh nampak. Atau cd atau instal dlm komputer atau fon. Kadang2 ada juga hamba Allah yg tampal di keretanya. Ada masa saya ternampak lalu terus berzikir.  

Ada saya ternampak dan terbaca, doa yang paling baik dan terus sampai kpd Allah adalah di waktu solat tengah malam. Maknanya dari tengah malam sampai ke Subuh. Ada juga saya dengar semasa ceramah, Allah memberi atau menunaikan segala permintaan hambanya yg dibuat pada waktu malam.

Nak doa apa? Antaranya…
  • Percukupkan rezeki aku ni ya Allah.
  • Kuatkanlah iman aku ini hingga akhir hayat ya Allah.
  • Berilah aku jalan untuk mengubah hidup aku ini ya Allah.
  • Jadikanlah aku orang yg sabar ya Allah





MAAF jika saya tersilap di mana-mana. Sila betulkan saya.

Ketua perlu kerap buat lawatan waktu malam kerana banyak kejadian berlaku pada waktu malam. Jika dibiarkan, pengawal sendiri boleh menghilangkan diri atau pengawal sendiri yg melakukan jenayah.


Untuk buat tekaan jenayah waktu malam mudah juga. 

[1] lihat rekod kejadian dan siapa yg bertugas, dan sector mana. Awas, ada juga yg tugas di sector A tapi pergi mencuri di sector B. Biasanya byk kes berlaku di kawasan pengawal yg kuat tidor. Pengawal lain akan ambil kesempatan mencuri di situ. 

[2] cuba pecah-belahkan pengawal ini dan tugaskan mereka di waktu siang. Tenguk rekod kadar kecurian…berubah tak? 

[3] kes banyak berlaku time duit gaji dah habis. Time musim bola dunia banyak LCD hilang dan sudahnya di kedai mamak atau warung. Time ada majlis besar. Ada juga kes pengawal mencuri bila ada kerja renovation atau ubahsuai. Banyak barang kontraktor akan hilang. Tak ada siapa yg lebih mengetahui kecuali pengawal sendiri. 

[4] kes tinggalkan pos banyak berlaku pada waktu malam. Lebih hebat kalau Ketua sendiri yg uruskan semua ‘kawan2’ dia keluar lepak di kedai kopi.

InsyaAllah sama2 kita berusaha menuju jalan yang baik.