13.4.14

Kursus Penyiasatan [Investigation Course]

Saya KURANG SETUJU apabila ramai staf pergi kursus penyiasatan di mana seolah-olah mereka ini akan jadi Pegawai Pendakwa [PROSECUTING OFFICER] di mahkamah.

Kita tahu PEGAWAI PENYIASAT itu siapa. Apa dan di mana sumber kuasa dia. Kalau dia dan staf2 dia hadir kursus ini OK lah. Pegawai, Penyelia dan Pengawal Keselamatan hadir kursus ini nak buat apa?

Saya terbaca/terlihat slaid kursus penyiasatan dalam internet; ia seolah2 ingin mencari bukti paling konkrit untuk sabitkan suspek ke mahkamah. Pada saya ini matlamat yg songsang. Kita menyiasat untuk cari fakta, untuk cari 'jalan cerita' keseluruhan yang paling tepat.

Dari situ kita tahu kelemahan kita, dan bagaimana untuk elak dari berulang. Bukan untuk hukum seseorang.

Kalau nak hukum sesesorang, kita orang biasa tidak perlu pergi kursus siasatan begini, sebab tugas siasatan begini bukan skop kita. Silap2 kena tengking sebab menyebuk dengan kerja orang lain.

Pihak tertentu perlu merencana modul Kursus Penyiasatan yang lebih relevan dengan korporat. Kita tahu syarikat mana pun akan elak untuk libatkan dengan pihak berkuasa dan akan cuba selesaikan di peringkat dalaman kecuali betul-betul terpaksa. Kalau kes itu kes jenayah, tentulah mereka tidak fikir panjang, mereka sendiri akan lapor kepada pihak berkuasa.


Wallahualam.