1.7.14

SOP Keselamatan

Menyediakan SOP antara kerja yang senang dengan susah. Ringkaskan; kalau nak beli e-book panduan buat SOP dgn contohnya sekali: credit 15 Rgt ke maybank 1080 5622 6262 dan whatsapp kat saya 019 275 0075.

Matlamat kita; lengkap, mudah difahami, tidak timbulkan konflik dan komen yang tidak berasas, tidak terlalu tebal atau terlalu nipis.  

SOP ini perlu dikemaskini selalu supaya boleh diguna pakai. Contohnya jangan buat arahan penggunaan cota walhal kita sudah guna pedang samurai semasa meronda. He he he...gurau jer.
SOP ini perlu dibahagikan kepada beberapa bahagian. Yang pentingnya ialah bab struktur organisasi sebab kadang-kadang akan ada suara mempersoal, dia kena lapur dengan siapa. Siapa ketua dia sebenarnya.

Bahagian awal kena terang kan hal-hal disiplin atau tatatertib secara am yg terpakai dalam semua keadaan. 

Contohnya tentang pakaian. Kena pakai kemas lah, lengkaplah, bersih dll. Jadinya, bab pakaian ini tidak perlu untuk disebut semula dalam bab bab lain seperti semasa meronda, semasa berkawal, semasa itu dan semasa ini. Begitu juga dalam hal merokok [termasuk vape, curut dan paip....orang kita loyar buruk sikit]. Terkini tentulah isu penggunaan alat elektronik...telefon, ipad, game dll.

Kemudian kena sebut tugas dan tanggungjawab setiap jawatan dan setiap tugas. Contohnya, tugas Penyelia lain, tugas Ketua Syif atau ketua bertugas lain. 

Seorang yang berjawatan Penyelia, boleh bertugas sebagai seorang Ketua Syif atau Ketua dalam sesuatu aktiviti. Tugas Pengawal Keselamatan lain, tugas Pengawal yang sedang bertugas di pos lain pulak. Itu sebab SOP kena spesifik. 

Kemudian bab kemalangan, bab kebakaran, kecurian dan kecemasan lain.

Jangan lupa bab cuti. Walaupun ia tercatit di dalam Perintah Am tetapi ia tidak se teliti seperti dalam Employment Act. 


Dalam akta ini disebut jika sakit kena maklumkan si polan dalam masa berapa jam. Dalam Perintah Am ada disebut MC ialah sijil cuti sakit yg ditandatangan oleh doktor kerajaan atau dr penal tertentu. Makna kata, staf tidak boleh diberi cuti sakit sewenang2nya hanya dengan menghulur  MC kepada pejabat. 

Dan dalam Perintah Am ada sebut....jika sakit mesti berada di hospital atau di rumah. Kalau si polan kata dia sakit tetapi balik kampung atau pergi jalan-jalan, anda tahulah apa masalahnya. 

Jangan lupa Ketua Jabatan ada hak untuk meluluskan atau tidak MC itu. Kalau dia kata potong cuti tahun...itu adalah hak dia yang jelas di dalam Perintah Am. Dalam bahasa inggeris disebut "he may approve". bukan kata "he must approve". Bahasa Melayu kata dia boleh...bukannya dia mesti.... 

Ini baru sikit saja bab undang-undang dan polisi yang kita kena faham dan tahu semasa menulis SOP. Makna kata, SOP kita sentiasa perlu diperbaiki [dikemaskini].

Bagi Polis Bantuan pula, kita kena masukkan apa-apa bahagian undang2 yang kita fikir perlu diingatkan. Contoh; ada undang2  kawasan dan tempat dilarang merokok. Tetapi di masjid tetap ditampal lagi peringatan ini. Maknanya walaupun akan ada orang komen cakap "tak payah lah...", kita perlu masukkan juga sebagai peringatan.

Semua ini akan ambil masa hendak buat, tetapi amat baik sekali, siap 10 muka terus saja digunakan. Bos kena sign untuk jadikannya Arahan yang sah. Kemudian tambah dan betulkan setiap bulan atau selepas setiap sesuatu kejadian. Jangan tunggu hingga siap sepenuhnya kerana silap-silap ia tidak akan siap. SOP sementara yg sah ini ada yang catit di atasnya sebagai 'provisional'.

Ada pula suara busuk cakap Ketua Jabatan tidak boleh sign SOP itu. Oleh itu minta bos paling besar dalam organisasi Tuan untuk keluarkan surat memberi kuasa kepada Ketua Jabatan mengeluarkan arahan yang sah [lawfull command].



Amat penting SOP mesti di 'review' dan dibaiki/tambah selalu. 

Untuk pengetahuan, bab SOP ini terdapat dalam Perintah Am Kerajaan Malaysia. Katanya setiap Ketua Jabatan mesti menyediakan tugas dan tanggungjawab setiap individu dengan jelas. Ketua Jabatan mesti sentiasa buat rombakan struktur organisasi Jabatannya mengikut keadaan. MALANGNYA, ada orang yang tidak faham dan terus komplen hingga kepada ayah pin!

Ketua Jabatan...di dalam Perintah Am bermaksud......sila baca sendiri.

KEGUNAAN SOP. Bila berlaku sesuatu, orang akan cari kepala. Kepala kecil hingga besar. Pada masa itu SOP boleh membantu di mana terdapat unsur cuai atau lupa pada diri kita.



TAK BACA SOP. Ini adalah kezaliman bagi pihak kita jika 'mereka' tidak baca sebab SOP tidak ada di setiap lokasi. Ini hal yg membuatkan kita banyak kerja. Ada bermacam cara; 

Setiap hari masa baris, ketua akan ingatkan itu dan ini. Hari2 mesti berbeza. Tapi MESTI CATIT dlm log book. 

Kedua. Buat ringkasan perkara2 penting dlm satu muka surat...bersesuaian dgn setiap pos/lokasi. Maknanya di pos utama, SOP dia hanya ada sehelai utk pengawal baca. Jangan lupa tulis...ini hanya ringkasan. Sila baca SOP sebenar di...

Last Sekali. Penyelia kena tanya dan pasti pengawal tahu. "kamu tahu tak apa nak buat jika ada berlaku pencerobohan?" "Tak ingat encik". "Pergi baca sekarang apa yang tertampal depan hidung kamu tu". Inilah salah satu kerja Penyelia Keselamatan. Check check check!

Akhir sekali, SOP bukannya rahsia. Jika boleh, masukan dalam website jabatan dan jika boleh ia hanya boleh dibaca oleh staf.


Dengan cara ini, banyak isu tak dapat, tak baca, tak faham boleh diselesaikan.


Kursus SOP. Bukan kursus sebenarnya! Setiap kali kita buat kursus dalaman, peruntukkan 1 jam untuk meneliti SOP. Lama2 akan jadi budaya, 


"Hang  tak baca SOP ke?, kita kan kena mohon cuti 7 hari sebelum!  Nasib hang la kena duty hari raya ni!" 

Jika di tempat kerja orang dah cakap macam ini, SOP anda sudah berjaya. Tetapi jika tuan mahu laksanakan kursus sebenar, saya kira 2 ke 3 jam sudah memadai. Call.... insyaAllah saya akan bantu.

Dalam masa terdekat saya akan bantu MALSEC untuk buat kursus SOP ini, insyaAllah.

RAHSIA SOP TERBAIK. Anda kena faham tugas-tugas dan keadaan keselamatan, pentadbiran, pengurusan dan logistik dengan mendalam. Anda kena faham akta2 tertentu, arahan2 serta polisi sedia ada. Ini amat mustahil! Maknanya, kita kena rujuk kpd orang lain isu yg kita sedang SOPkan. Jangan ia bertentangan dgn polisi, akta dll; kerana ini akan menjadikan ia tidak sah.




Mahu dapatkan e book ini? Wassap saya.

Jika ingin adakan kursus penyediaan SOP, sila hubungi 019 275 0075 atau emel  noormohamad0075@gmail.com 



Sila klik di sini untuk pertanyaan terus

Klik juga:
http://securityandsafety.blogspot.my/2015/08/kursus-penyelia-keselamatan_12.html