Apabila kita mula mahu baca buku, kita lihat dulu ISI KANDUNGAN buku itu, dan cari tajuk yg berkaitan, dan kita mula baca di situ.
Tidak perlu baca dari helaian pertama. Ada masanya, kita wajib baca siapa penulis, tujuan menulis dll.
Sekarang saya mahu cerita sikit tentang SKM [sijil kemahiran Msia] yg sekarang ni spt pisang goreng panas. Bagi saya, walaupun mudah utk dpt sijil ini melalui kaedah PPT, bg kita yg sudah ada SKM wajib ada ilmu dan kemahiran yang sepatutnya. Jangan ada SKM, tetapi sikap dan hasil kerja; ke laut.
Saya risau Msia sudah ada 15 juta orang pemegang SKM tetapi pengalaman kita haprak. Pasang letrik di rumah...trip. Baiki kereta, screw lupa pasang. Goreng koew teow jadi sup koew teow. Buat kopi cair.
Dlm bab SKM 2, tugas utama ialah bertugas di pos depan, atau pintu utama sesebuah premis. Di bawah ialah keadaan biasa yg kerap berlaku... yang saya boleh fikirkan:
Semasa MENGAWAL POS UTAMA
Semasa MERONDA
Setiap ketua mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang berbeza, oleh itu fokus mereka berbeza, perkara kritikal kpd mereka juga berbeza. contoh: jika ada kemalangan di jalan raya.. baik berhenti atau teruskan perjalanan?
Oleh itu, fikirkanlah sebaik mungkin, apakah yang kritikal semasa jaga pos dan semasa meronda.
PERALATAN MERONDA DAN MENGAWAL
Anda kena ada sarung tangan putih. Jika tidak dibekalkan, anda sudah ada. Kongsi beli di DIY, satu bungkus dapat 10 pasang, harga seringgit lebih se pasang. wisel, cota, lampu suloh. Semua itu perlu ada dalam kereta, dan kalau beli pun tak salah tak rugi.
Bawak pen dan buku nota 555, muat untuk isi dalam poket. Pakai baju camel atau kemeja tangan pendek supaya nampak kemas macam seorang Pengawal Keselamatan. Rambut kemas, pakaian (uniform) kemas, kasut hitam berberus!
Itu semua mungkin kritikal kpd ketua anda. Kalau tidak pun, rupa fizikal anda pun sudah mempengaruh ketua untuk menilai anda.
INGATAN KASIH SAYANG! jangan tawar hati untuk baca nota di bawah ini. Semua kita pernah buat, TETAPI cara penulisan ini yg kasi kita gabra sikit.
- gagal ambil butir pelawat
- gagal periksa kenderaan dan menyebabkan barang di curi keluar
- gagal tahan kenderaan
- gagal catit dalam buku log
- Dalam serah terima pos, gagal check walkie talkie boleh digunakan, lampu suloh OK, telefon OK, pen ada dakwat...
Semasa MERONDA
- gagal jumpa berlaku bencana keselamatan (pagar pecah, pintu di ceroboh)
- gagal menyiasat
- gagal ambil tindakan keselamatan (menyiasat, melapor, tutup lubang di pagar)
- gagal buat laporan bertulis
- gagal memberi cadangan dalam laporan bertulis
Setiap ketua mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang berbeza, oleh itu fokus mereka berbeza, perkara kritikal kpd mereka juga berbeza. contoh: jika ada kemalangan di jalan raya.. baik berhenti atau teruskan perjalanan?
Oleh itu, fikirkanlah sebaik mungkin, apakah yang kritikal semasa jaga pos dan semasa meronda.
PERALATAN MERONDA DAN MENGAWAL
Anda kena ada sarung tangan putih. Jika tidak dibekalkan, anda sudah ada. Kongsi beli di DIY, satu bungkus dapat 10 pasang, harga seringgit lebih se pasang. wisel, cota, lampu suloh. Semua itu perlu ada dalam kereta, dan kalau beli pun tak salah tak rugi.
Bawak pen dan buku nota 555, muat untuk isi dalam poket. Pakai baju camel atau kemeja tangan pendek supaya nampak kemas macam seorang Pengawal Keselamatan. Rambut kemas, pakaian (uniform) kemas, kasut hitam berberus!
Itu semua mungkin kritikal kpd ketua anda. Kalau tidak pun, rupa fizikal anda pun sudah mempengaruh ketua untuk menilai anda.
INGATAN KASIH SAYANG! jangan tawar hati untuk baca nota di bawah ini. Semua kita pernah buat, TETAPI cara penulisan ini yg kasi kita gabra sikit.
Satu hari nanti anda akan hadapi juga perkara ini. Klik sini:
SOALAN PENILAIAN / UJIAN AMALI RPEL BIDANG KESELAMATAN
SILIBUS SKM 2 [LEVEL 2]
Silibus kita.... fokus 5 kotak kuning di atas sahaja. Pecahan bagi setiap kotak spt di bawah
Silibus kita.... fokus 5 kotak kuning di atas sahaja. Pecahan bagi setiap kotak spt di bawah
1.
Premise Access/Exit
Control [DS 010 2:2013 C01]
1.1.
Perform administrative functions.
1.2.
Handle customer requirements.
1.3.
Handle people entering premise/ restricted
area.
1.4.
Handle organization’s key control.
1.5.
Conduct freight check.
1.6.
Conduct property movement inspection.
1.7.
Carry out pilferage handling.
1.8.
Conduct security post housekeeping.
Maksudnya, kawalan pintu utama atau kawalan akses. Ada 8 perkara... TAK PERLU kita hafal... hanya mau faham. Aspek pentadbiran, menghadapi pelawat, cara mengurus pelawat, kalau nak masuk kawasan larangan mcm mana [ingat! pejabat MD pun kawasan larangan jugak] kawalan kunci, pemeriksaan kenderaan, barang keluar masuk, kecurian dan kebersihan pos.
Nah....semua itu kita pernah buat!!!
2.
Security Patrolling [DS C02]
2.1.
Prepare for patrolling duties.
2.2.
Perform security patrolling and clocking.
2.3.
Perform physical threat assessment.
2.4.
Conduct property movement inspection.
2.5.
Carry out security Surveillance.
2.6.
Maintain log book; Security Incident
Report (SIR).
Maksudnya, persiapan ronda, peleksanaan, menilai ancaman,
pemeriksaan pergerakan, pemerhatian, isi buku log dan membuat
laporan
3.1. Carry out workplace regulation enforcement
3.2. Handle violation and crime incident
3.3. Handle safety violation
3.4. Participate in workplace
emergency respond and evacuation
3.5. Conduct crowd control/ traffic control
penguatkuasaan peraturan, menghadapi keganasan dan kejadian, menghadapi keadaan bertentangan prosedur keselamatan, tindakan semasa kecemasan, kawalan orang awam dan trafik
4.
Security
Risk Situation Control
4.1.
Perform
First Aid & CPR.
4.2.
Handle
basic fire fighting.
4.3.
Conduct
contiguous symptom screening
4.4.
Perform
safety hazard check.
4.5.
Handle
risk/ threat situation.
4.6.
Perform
safety/security equipment serviceability /functionality check.
5.
Unarmed Escort
5.1.
Identify unarmed escort duties.
5.2.
Prepare for unarmed escort duties.
5.3.
Execute unarmed escort duties.
5.4.
Returned to base.
5.5.
Update unarmed escort duty report.
PREMISE ACCESS/ EXIT CONTROL
Kalau ikut buku akses control ni ialah kawalan di pintu utama atau kita…di Guard Room. Maklumat di bawah semua
berkaitan dgn guard room.
1. Perform administrative functions.
2. Handle customer requirements.
3. Handle people entering premise/ restricted area.
4. Handle organization’s key control.
5. Conduct freight check.
6. Conduct property movement inspection.
7. Carry out pilferage handling.
8. Conduct security post housekeeping.
Perform administrative functions.
[PENTADBIRAN]
· Pengenalan kpd khidmat kawalan dan keselamatan
· Akta berkaitan – Akta 27 dan PPKKM
· Jenis perkhidmatan – khidmat dan keselamatan
maklumat
Ini [yg atas ni] depa
tidak akan tanya sebab ini khas utk pengawal awam
Prosedur pengawal lapor diri
[ini isu pengawal yang kena lapor utk bertugas di guard room atau di tempat
lain]. Samada kita ditanya sebagai ketua pengawal atau sebagai seorang
pengawal.
· baris - periksa kedatangan - taklimat - pastikan semua faham arahan - ada jadual tugas - tugas dan tanggungjawab - lokasi bertugas - disiplin - imej - alat
·
· Alat –
cota, lampu suluh, wisel, walkie talkie,
jam [tentera tidak pakai jam, kita guna buku yg kena tandatangan di setiap
pos]. cota pun tak guna, kita guna senjata api.
Prosedur Serah terima tugas
· Amanah
· Kebertanggungjawaban
· Tanggungjawab
· Kes tertangguh
· Bendera
· Masalah – boleh selesai masalah, kaunseling, kepimpinan ; motivasi
Khidmat pelanggan
[isu ini penting sebab kita selalu terima pelawat tentera atau awam]
komunikasi - bercakap, membaca, menulis
protokol komunikasi - cara guna set atau walkie talkie
bilangan stesen atau pos
tujuan sistem komunikasi
jenis kawasan
stadium
kompleks
kawasan terbuka
kawasan berpagar
kilang
pintu utama
komunikasi - bercakap, membaca, menulis
protokol komunikasi - cara guna set atau walkie talkie
bilangan stesen atau pos
tujuan sistem komunikasi
jenis kawasan
stadium
kompleks
kawasan terbuka
kawasan berpagar
kilang
pintu utama
Teknik bercakap telefon [kalau ada orang call] ceritalah bagaimana kita
diajar jawab telefon
- salam, tawarkan bantuan, sambungkan, maklum pemanggil
- Buat announcement [guna PA system] kalau dia tanya, jawab kem askar tak guna PA system mcm stesen keretapi atau KLIA
- salam, tawarkan bantuan, sambungkan, maklum pemanggil
- Buat announcement [guna PA system] kalau dia tanya, jawab kem askar tak guna PA system mcm stesen keretapi atau KLIA
Menerima pelawat
masuk ke kawasan/pejabat biasa/larangan
Jenis pelawat: pembekal, pelanggan, pelawat,
kontraktor
Prosedur
· Salam
· Tanya tujuan
· Beri bantuan
· Buka gate
· Teknik utk maklum pegawai berkenaan
· Pelawat – yg dibenar, tidak dibenar, yg disyaki
· Kenderaan – kompom no kereta dan rekod
· Bagi pas masuk
· Cara menapis pelawat
· Nak eskot atau tidak; prosedurnya
Pengenalan kpd safety & Health. Ini amat penting demi keselamatan diri kita sendiri. Jika kita tidak pandai berenang, jgn gatal-gatal mahu selamtkan orang yg sedang lemas di air.
Prosedur
keluar premis
·
Serah pas dan PPE
·
Serah slip lawatan
·
Tandatangan buku pelawat dan keluar
Kawalan kunci
Prosedur
·
Periksa hari2
·
Nombor
·
Label
Keluar masuk kunci
·
Simpan dlm peti
·
Yg dilantik /dibenar saja ambil kunci
·
Rekod
Masalah kunci
·
Hilang
·
Salah tempat
·
Orang tak dibenar datang ambil kunci
·
Tak rekod
·
Tak buat serah menyerah
·
Buat kunci pendua
·
Kunci rosak
·
Ganti kunci lain [tipu punya]
Masalah siasatan
·
Tak ikut prosedur
·
Tak lapor
Periksa lori keluar
masuk
Dokumen terima dan keluar [bat L 5] paling
minima
Prosedur periksa
·
Jumlah
·
Ada ‘seal’
·
Kotak/bungkusan tidak pecah
·
Dokumen tidak rosak
Prosedur melapor dan menahan lori
keluar/masuk
·
Butir terperinci
·
Prosedur penerimaan
·
Rekod dlm buku
Periksa pergerakan barangan/asset/harta
syarikat/kjaan
Sebab apa keluar masuk – baiki, sewa, lupus,
pindah, dll
Siapa yg ada kuasa
Maklumat terperinci
Pilferage [curi oleh staf
sendiri] ini perkataan yg diguna dan maksud sebenar. Kalau kecurian biasa, di
sebut loss prevention
apa yg saya catit di bawah adalah cerita pasal kecurian oleh staf sendiri
Barang berharga/bernilai- buruk/lupus,
ransum, alat tulis, barang stor, puluru, dll [barang buruk ada juga nilainya;
contoh enjin F5E yg dicuri oleh Sgt TUDM]
Prosedur – pemeriksaan; mcm mana nak
kenal
Subahat dgn kontraktor [byk kes yg tolong
bawak keluar adalah kontraktor dgn bantuan staf dalaman]
Kebersihan pos
[guard room]
·
Prosedur & arahan kebersihan
·
Barang bernilai/berharga
·
Inventori
·
Serah menyerah tugas
·
Pemeriksaan
LEVEL 2 BAB MERONDA
Bab ronda ini jelas dan nyata, boleh fikir
sendiri bagaimana mahu jawab.
Persiapan
Tugas
Tugas khas
Jadual
Lokasi/kawasan
Arahan lanjut
Penerangan tugas
Laluan
Kekerapan
Pos buku ronda
Kekuatan
Peralatan
Jenis
Kebolehgunaan
Laluan kecemasan
Pemeriksaan anggota
Prosedur
Laluan selamat
Ronda berkenderaan
Pemilihan kenderaan
Kebolehgunaan
Radio set/walkie takie
Meronda
Kawasan ronda
Lokasi/kawasan
Lokasi buku ronda
Laluan
Pemeriksaan keselamatan anggota [jika perlu]
Tindakan jika penggera keselamatan berbunyi
Prosedur keselamatan perlatan yg dibawa
Buat penilaian ancaman
Pemerhatian
Keadaan yg berisiko
Penilaian
Ancaman yg dikenalpasti
Analisa ancaman
Tindakan
Melapor
Tulis buku
Buat laporan bertulis [isi boring]
Pemeriksaan pergerakan
harta
Tinjauan CCTV
Prosedur
Kawasan berisiko
Kelemahan/kerosakan
Selamat
Kebolehgunaan
Sedang merakam
Prosedur merakam
Simpanan rakaman
Prosedur berlaku kerosakan CCTV
Pengesan pencerobohan
Ada kesan sabotaj
Alat semua boleh guna
Kamera diubah haluan?
Prosedur melapor
Kelemahan keseluruhan
Kerosakan teknikal
Format laporan
Merekod di Buku Log
& Laporan Kejadian
Kumpul semua laporan
Buat laporan
Menulis laporan
Laporan lepas
LEVEL 3
1.
Coordinate Security Administration
1.1.
Deploy
security officers’ duties
1.2.
Carry out shift briefing.
1.3.
Monitor security officers’ discipline.
1.4.
Facilitate security officers’ development.
1.5.
Monitor security officers’ welfare.
1.6.
Enhance customer/ client relationship.
1.7.
Attend to customer/ client complaint.
1.8.
Monitor security post housekeeping.
2.
Security Command
and Control
2.1.
Monitor security officers carryout their
duties
2.2.
Handle Closed Circuit Television (CCTV)
Surveillance
2.3.
Conduct internal incident investigation
2.4.
Carry out security assignment site survey.
3.
Emergency Support
Coordination
3.1.
Facilitate safety and health situation.
3.2.
Facilitate security risk/ threat situation
3.3.
Coordinate Emergency Response activities.
3.4.
Prepare Security Incident Report (SIR).
4.
Coordinate
Pilferage Handling
4.1.
Identify valuable scrap for disposal.
4.2.
Ensure scrap disposal handled.
4.3.
Monitor waste disposal checked.
5.
Close Protection
Coordination
5.1.
Assess close protection (Bodyguard) duties.
5.2.
Prepare close protection (Bodyguard) team.
5.3.
Coordinate close protection (bodyguard)
duty.
6.
Armed Protection
Coordination
6.1.
Carry out weapon handling.
6.2.
Facilitate security officers to prepare for
Fire Arm protection duties.
6.3.
Perform Armed Protection Duties.
6.4.
Handle Fire Arm safety requirements.
6.5.
Perform Fire Arms Returning.
7.
CVIT Facilitation
7.1.
Ensure CVIT vehicle checked.
7.2.
Monitor CVIT Collection.
-->
7.3.
Monitor CVIT delivery to client.
Sila klik di bawah utk maklumat lanjut